יום שישי, 28 בפברואר 2020

נגיף הקורונה- בהלה מוצדקת או "רק עוד שפעת"?



בימים האחרונים הרשת עסוקה בלריב על אחד הנושאים המדוברים ביותר בתקופה זו. אז אומנם שריבים ברשת זה דבר די סטנדרטי ומשעמם, דווקא מעניין אותי להתייחס לאותו נושא הפופלרי כרגע- נגיף הקורונה.
מצד אחד, נשמעות טענות הפחדה למינהן- נגיף מסוכן, מגיפה כלל עולמית, כולנו נועדנו לאבדון וכ"ו.
מצד שני, מנסים להרגיע ולהסביר- כולה סוג של שפעת, מה נלחצתם? לא צריך להיגרר אחרי כל "פייק ניוז" תיקשורתי!
דיימ. אז מי צודק? האם עליי לרוץ להיערך לקראת אפוקליפסה נגיפית או שזה בסדר ללכת לבקר את החברה שחזרה הרגע מנופש בתאילנד?
וואי קושייה קשה, ואפילו עוד לא פסח. הבא ניגש לבחון אותה בדרך האהובה ביותר- עובדות! יאי! 😄
קודם כל, רבים וטובים ממני כתבו על הנושא כבר, אז אתחיל מהדבר ההגיוני לעשות ואפיץ את משנתם (מקורות מהימנים בעברית לנוחיות כולם):
אז, עד כמה חמורה הקורונה, ולמה?
"המידע הקליני אודות המחלה החדשה אינו שלם. הנתונים המפורסמים מסין מצביעים על כך שברוב המקרים מדובר במחלה קלה. עד 20% מהחולים המאובחנים מפתחים סיבוכים ושיעור התמותה הינו כ-2% מהחולים. ניתן להניח כי לא כל החולים בסין הגיעו להערכה רפואית וייתכן שאלה שהגיעו לא אובחנו. על פי המידע כעת, נראה כי המחלה קשה יותר בקרב מבוגרים ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון וממחלות כרוניות דוגמת סכרת או מחלת לב.".
כמו כן יש לציין כי "אין טיפול ספציפי למחלת נגיף הקורונה. עיקר הטיפול בחולה הינו תומך, וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל."
"לא קיים חיסון נגד הנגיף. מספר קבוצות ברחבי העולם מנסות לפתח חיסון אך אין לצפות לחיסון יעיל בתקופה הקרובה."
"התסמינים של המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה דומים לאילו של שפעת: חום, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה.
למעשה, לא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף הקורונה לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות. במקרים חמורים, המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות."
- אתר משרד הבריאות.
*יש לתקן כי אחוז התמותה עלה לאחרונה ל-5%, כנראה שעוד לא עדכנו כי החדשות האלה הופצו רק ב-25.2.
"מכיוון שמדובר בוירוס חדש ומחלה חדשה, יש מעט מאוד מידע בנושא. עדיין חסר לנו מידע על דרכי ההעברה של הנגיף, האם הוא עונתי (בדומה לשפעת) או לא תלוי בעונה, שיעורי הסיבוכים והתמותה ומהן הדרכים הטובות ביותר להתגונן. לפי הנתונים שיש לנו כרגע, שיעורי התמותה ממחלת הקורונה גבוהים יחסית למחלות נשימתיות אחרות. הנגיף, ככל הנראה, מידבק גם לפני הופעת התסמינים, מה שמקשה עלינו לבלום את התפשטותו." - מדעת.
"לאחר קביעת הרצף גנטי של הנגיף החדש, גילו חוקרים שהוא שייך למשפחת הקורונה-וירוס (Coronavirus). משפחה זו כוללת נגיפים מוכרים כמו ה"סארס"(SARS_CoV) וקרוב משפחתו שנקרא MERS_CoV. השם "קורונה", כתר, ניתן למשפחה בשל צורתם של הנגיפים כאשר מסתכלים עליהם במיקרוסקופ אלקטרונים. נגיפים ממשפחת הקורונה עוברים באוויר ופוגעים בדרכי הנשימה והעיכול, ברמות חומרה משתנות לפי הזנים השונים. הנגיף החדש, שקיבל את השם 2019 nCoV, נחשב לאלים יחסית וכבר גבה עשרות קורבנות ומעל 1000 חולים בסין לבדה. " - דוידסון.
"פרופ' פיליפ טיארנו מאוניברסיטת ניו יורק לרפואה מסר שברגע שאדם מודבק, הנגיף יכול להישאר רדום כך שהתסמינים מינימליים, אך הוא יכול למצוא את דרכו אל הריאות ולהביא להחמרה במצב הבריאותי. לדבריו, כיוון והרבה מידע עדיין חסר לגבי הנגיף החדש יתכן והוא פועל בשני שלבים כך שהמחלה עשויה להיעלם אך לחזור מאוחר יותר. " -דוידסון מקור 2.

רגע רגע רגע. אבל זה בכלל לא נשמע כמו "רק שפעת!".
טוב כן, אבל בואו בכל זאת נציץ בטבלת ההשוואה הבאה, רק בשביל לסכם את זה אחת ולתמיד:



טוב אני חושבת שזה די מבהיר את הנקודה.
אז מה למדנו היום ילדים?
1. וירוס הקורנה לא דופק חשבון, אז עד שלא נבין לחלוטין מה הסיפור שלו ונפתח אמצעי התמודדות הולמים, הבהלה בהחלט מוצדקת.
2. העצם העובדה שגם בקורונה וגם בשפעת שתיהן אתה עושה אפצ'י, לא אומר בשום צורה שמדובר באותה מחלה או בכלל בסקאלה דומה.


אז מה את מציעה לעשות מלי? הרי לא יעזור לשבת בבית בחרדה כל היום!
ברור שלא. פי כמה שכנראה יש לכם סיכויי יותר גבוהה כרגע להיפגע מתאונת דרכים מאשר לגסוס מקורונה.
אבל!
בדיוק כמו שחלקכם (ואני ממש מקווה שרובכם) משתדלים לנקוט באמצעי זהירות בכביש- ככה יש לנקוט באמצעי זהירות גם בקורונה. אנא, הישמעו להוראות משרד הבריאות, כמו שנהוג לומר- הן נכתבו (ואף עדיין נכתבות) בדם.

8 תגובות:

  1. הנחיות משרד הבריאות לא נכתבות בדם, כי אם בהיסטריה. עם זאת ייאמר, הסופרים עמוסי סחורה כרגיל ולא התגלתה פאניקת קניות המאפיינת את הישראלי הממוצע בשעת "איום" וכד'
    מקריאת הפוסט שלך, ההמלצה היחידה הסבירה היא: כמו שנוהגים לגבי תאונות דרכים כך נהג ביחס לקורונה. שמור הגיינה. לוותר על מנהגי הפגישה הישראליים/ימתיכוניים: חיבוק ונשיקה על הלחיים, אולי לוותר על לחיצת ידיים, עדיף. אפטשי למרפק, חיטוי מכשירי טלפון ציבוריים.

    השבמחק
    תשובות
    1. "נכתב בדם" הכוונה נכתב בדמם של הקורבנות, יש לך מעל 1700 מתים ואלפי חולים קשה מהוירוס. אם לא נקיים את ההוראות שאילו שיודעים יותר ממך וממני מסרו לנו, אנחנו מסכנים את עצמנו ואת יקירנו.

      מחק
    2. זה נשמע כמו 1700 שנפלו במלחמות ישראל, ולא כך הם פני הדברים. הצירוף הזה, בו את משתמשת על מנת להעצים, להדגיש ולהפריז בחשיבות הפעולה המונעת פשוט אינו מתאים, לא היסטורית ולא לשונית-סמנטית, ולכן, אצלי לפחות מעורר מעט גיחוך. זה לא נכתב בשום דם, כי מתי המחלה לא נחתכו, נטבחו או נשפך מהם איזה דם בזמן מותם.
      לפעמים קצת זה הרבה יותר מהרבה.

      מחק
  2. תראה, אני לא אשמה בכך שאנשים לא מבינים מטאפורה. השתדלתי להסביר כמיטב יכולתי, אבל יש דברים שהם פשוט לא במסגרת יכולתי. אולי שווה שתפנה בקשר לסוגייה הזו לאקדמיה ללשון העברית?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא אמשיך להתווכח אתך. זה בכל מקרה "האתר" שלך.את שלי כתבתי, את שלך את תכתבי, וככל הנראה לא אקדיש יותר מזמני לבלוג בו העברית זוועתית כלכך.

      מחק
  3. בכתיבה אומנותית כל האמצעים כשרים. פוסט זה הוא פוסט דעה, לא פוסט עיוני, ומאחר ואני גם לא מגישה לך אותו כשיעורי בית אני בספק שלרמת העברית שלי יש קייס פה. כמובן, אין זה מחייב אף אחד להישאר ולקרוא, אבל אני לא חושבת שיש מה לבוא בתלונות לסיגנון הכתיבה שלי.

    השבמחק
    תשובות
    1. נו, אם זו כתיבה אמנותית, אנה אני בא?!
      תהני.
      לא להתראות יותר. זהו.

      מחק
  4. As claimed by Stanford Medical, It is indeed the one and ONLY reason women in this country get to live 10 years more and weigh 19 kilos less than we do.

    (And actually, it has NOTHING to do with genetics or some hard exercise and absolutely EVERYTHING to do with "how" they eat.)

    P.S, What I said is "HOW", and not "what"...

    Click this link to find out if this brief test can help you decipher your real weight loss possibility

    השבמחק