יום חמישי, 21 בדצמבר 2017

נובי גוד או לא להיות?

כבר כמה שנים רצה יוזמה (מבורכת לדעתי) לעלות מודעות למסורת של יוצאי ברית המועצות לחגוג את תחילת השנה האזרחית החדשה שמעותרים בסמלים חורפיים מהמסורת הרוסית (אבא כפור, סניגורצ'קה, עץ אשוח מעוטר).
אלו שלא מכירים מסורת זו אך כן יצא להם להכיר את המסורת הנוצרית, טועים לחשוב שאלו חוגגים את הולדת ישוע מנצרת, זה שנוצרים חושבים כמשיח.
אלו שני חגים שונים.
יוצאי ברית המועצות לא חוגגים בנובי גוד את הולדת ישוע מכיוון שזהו חג שהומצא והושתת ע"י הממשל הקומיניסטי שהיה אתאיסטי לחלוטין.

אלו מהם שכן מאמינים של הנצרות, חוגגים את שני החגים בנפרד.
חשוב לי מאוד לחדד סוגייה זו מכיוון שאני, כאישה המאמינה בדרכי היהדות ונמצאת בעיצמו של תהליך גיור כרגע, רוצה לחגוג את החג והמסורת המשפחתית שלי שליוו אותי מאז שהייתי ילדה. מבחינות מסויימות, נובי גוד היה אפילו טוב יותר מיום הולדת. הוריי לא יהודיים ולא מקיימים הלכה יהודית, זאת אומרת שאני לא פוגשת את ראש השנה בתשריי כמו רוב בני עמי עם משפחותיהם. החג היחיד שבו אני מקבלת את השנה החדשה, גם אם הינה אזרחית, הוא בנובי גוד, ואלו הזמנים הכי מאושרים שיש לי גם בשנה ההולכת וגם בשנה הבאה.
אלו שמנסים לכפות את הבורות שלהם לגביי המסורת שלנו ומתעקשים שנובי גוד וחג המולד הם הינו אחד, בעצם כופים עליי לוותר חלק מהזהות שלי, שהרי אין זה מקובל על הדעת (מבחינת הזרם האורתודוקסי שאליו אני משתייכת, מובן לי שקיימים זרמים נוספים) שיהודי יחגוג חגים נוצריים, ועוד הולדתו של ישוע, זה נחשב לעבודת אלילים לשמה.
אבל אני, לא חוגגת שום חג נוצרי!
אני חוגגת את תחילת השנה האזרחית החדשה לפי המסורת של בית הוריי!
נכון, יש לנו כמה סמלים ומנהגים שמאוד דומים לאלו של החג הנוצרי, אבל מהסיבה הפשוטה שאלו סמלים מאוד עתיקים ונפוצים של התרבות הסלבית. אם כבר, יש לנו גם כמה סמלים משלנו שלא קיימים בזה של חג המולד (הנכדה של סבא כפור, סניגורצ'קה, למשל). הנוצרים משלבים סמלים דתיים מאוד מובהקים בחגיגות שלהם, אצלנו הם לא קיימים. אין שום מריה קדושה, שום ישוע, שום צלב, שום דבר כזה. כי זה לא חג דתי ובטח בטח שלא חג נוצרי.
אז לאלו שקראו את הפוסט שלי, רק בקשה אחת ממכם- תפיצו את זה, ותתקנו אנשים. נובי גוד זה לא חג המולד, ולהשוות אותו לחג הזה רק בגלל הדימיון זה כמו שאני אשווה את פורים לליל כל הקדושים. אל תתנו לבורות לקחת מאיתנו את הזהות שלנו.

8 תגובות:

  1. תודה על ההסבר. באמת תהיתי מה זה נובי גוד ומה בינו ובין כריסמס.
    אז מה בעצם עושים בנובי גוד? נפגשים ליד סמלי החג ואוכלים?

    השבמחק
    תשובות
    1. מתכנסים יחד, אנשים צעירים נוטים ללכת לחגוג במעדונים ולילדים עושים מסיבות במעונים הרוסיים עם תחפושות ואיפור וריקודים. מי שלא הולך למועדון או מסיבה בדרך כלל ימצא את עצמו בשולחן החג עם המשפחה או החברים, אוכלים ושותים יחד עד שמגיעה השנה החדשה- עושים יחד ספירה לאחור ומרימים כוסית לכבודה. מי שנמצא בבית עם טלויזיה דלוקה על ערוץ 9 יזכה לראות המון דמויות ציבוריות וממשלתיות (כולל ביבי) מברכות ברוסית ובעברית את ציבור החוגגים. אח"כ חוגגים עוד קצת את בוא השנה החדשה עד שכל אחד פורש לו (: אין ברכות או טקסים מיוחדים, וכל דתי מברך על הסעודה כסעודה רגילה.

      מחק
    2. אה ושכחתי- מביאים גם מתנות זה לזה... לילדים שמים מתחת לעץ האשוח, "סבא כפור הביא". כאן זה כן קצת דומה למסורת הנוצרית, אבל יש לזכור שסבא כפור הוא דמות מיסטית שהיא בעצם סימבוליזם של החורף, ולא איזה קדוש נוצרי זקן וחביב שלובש אדום. ציינתי גם למטה שבמקור סבא כפור ונכדתו לובשים בגדים כחולים-לבנים, צבעיים קרים וחורפיים, בכוונה להבדיל מסנטה הנוצרי. אני לא בטוחה למה בארץ רוסים זורמים גם עם הצבע האדום, יכול להיות שזה מה שיש ויכול להיות שזה בכלל לא משנה בסופו של דבר, כי המשמעות עברנו היא אחרת.

      מחק
  2. השנה כשמישהי אמרה הרוסים חוגגים את הכריסמס - עניתי לה הנובי גוד הוא לא חג דתי !!!
    האמת שלקח לי זמן להבין את זה...
    בפעם הראשונה שראיתי את בובות הסאנטה ועצי האשוח בחנויות הרוסיות נבהלתי מאד... הדברים הללו הם סמלים כ"כ נוצריים - ותהיתי איך נותנים להם מקום בארץ...
    אבל כשהתחלתי להכיר יוצאי ברית המועצות שאני יודעת בוודאות שהם יהודיים - וראיתי שהם חוגגים את השנה החדשה - הבנתי שהחג אצלם הוא חג לא דתי... ובעצם הסמלים הללו עבורם הם- עבורך הם סמלים לא דתיים...
    ומישהי אף אמרה לי - הסוביטים ביטלו בעצם את כל החגים והחגיגות - אז לפחות הם השאירו את תחילת השנה - הנובי גוד...
    בהצלחה

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון, מי שמעמיק ומתעניין בהיסטוריה והמיתולוגיה הסלבית יגלה שהסמלית קשורים יותר לחורף מאשר לדת (האשוח הוא עץ שלא משיר ונשאר ירוק גם בחורף, סבא כפור הוא סימבוליזם של החורף עצמו- עונת הסוף, בדיוק כמו זיקנה. הנכדה שלו היא סימבוליזם לפריחה ולחדש שעתיד לבוא, וכ"ו).
      אגב סבא כפור במקור בכלל לובש כחול בכוונה כדי להבדיל מסנטה קלאוס (שזה סיינט ניקולאס הנוצרי), אני לא בטוחה למה הרוסים בישראל זורמים גם עם אדום, כנראה כי זה מה שיש וגם ככה לא משנה לנו.

      מחק
  3. תראי מאשה. גם הכריסמס למעשה הוא אינו נוצרי אלא פאגני במקורו. כך גם לחלק מהחגים היהודיים (בעיקר החקלאיים) מקור פגאני. המימונה הוא למעשה חג הנועד לרצות את שדה מקומית (הנקבה של שד) - מימונה.גם ביהדות היה בית הילל ובית שמאי. אני דוגל בחייה ותן לחיות. שכל אחד יחגוג את מה שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה, מבלי לתת דין וחשבון לאף אחד.
    אגב ציינת שהורייך אינם יהודים ואת בהליך גיור. סיקרן אותי מה הביא אותך לישראל בכלל וליהדות בפרט. אבל אין את צריכה להסביר, אלא אם תחליטי שאת רוצה לכתוב על זה יום אחד.

    השבמחק
    תשובות
    1. איי קנקן, לו כל האנשים היו כמוך. מכיוון שאין כך הדבר, אני צריכה לכתוב פוסטים כאלה. אגב בינינו, אני מודעת לכך שבסופו של דבר, כל החגים בימינו מגיעים ממקורות דומים, אבל אל תספר את זה לרב שלי (-;
      סבי מצד אמא היה יהודי, לכן אמא קיבלה הזמנה מהממשלה בזמנו לעלות לארץ. מכיוון שהייתה נשואה וכבר נולדתי, אני ואבי הוזמנו גם כן. בזמנו, שנת 96 של קזחסטן, היה מאוד קשה. אני הייתי חולה מאוד, וההורים שלי שמעו שבארץ יש תנאים טובים יותר ורפואה מתקדמת יותר. הם עלו לפה וברוך השם מצבי התאזן והמחלה לא התפרצה שוב עד לשלב יותר מאוחר בחיי.
      ליהדות נמשכתי מאז שהייתי ילדה וכשהתחלתי ללמוד לימודים גבוהים, והתחלתי לצאת עם ארוסי, החלטתי להתחיל הליכי גיור.
      אמא שלי אגב, גם רצתה להתגייר, אבל הרבנות פה מקבלת גיור של אישה נשואה רק אם גם בעלה מתגייר/יהודי, ואבא שלי לא היה מעוניין בכך.

      מחק
    2. אגב, קצת להרחיב על ארוסי: הוא יהודי מסורתי ותומך בגיור, מכיוון שאנחנו יוצאים (עוד לפני שהתארסנו) נפתח לנו תיק גיור משותף ברבנות והוא יעבור תשאול בבית הדין בדיוק כמוני. רבים מרימים גבה כשהם שומעים על זה אבל ככה זה הרבנות פה...

      מחק