יום ראשון, 6 בדצמבר 2020

יום ראשון כ בכסלו התשפ"א ה-6 לדצמבר 2020



מה קורה היום
עולמי
אצל הקתולים- חג ניקולאס הקדוש.
https://www.catholic.co.il/?id=4933&cat=&view=article&lang=he&m=

בפינלנד- יום העצמאות הפיני. המדינה חוגגת את עצמאותה מהאימפריה הרוסית שהוכרזה בשנת 1917.
https://herfinland.com/finnish-independence-day/

בספרד- יום החוקה. ב-6.12.1978 אושרה רשמית החוקה המדינית של ספרד וספרד נהפכה למלוכה חוקתית ודמוקרטית (המלך השולט כיום הוא פליפה השישי והוא החל את שלטונו ב-2014).
https://www.spanishpod101.com/blog/2019/12/02/spain-constitution-day/

באמריקה:
שבוע מודעות רחיצת ידיים הלאומי- לפני האוכל, אחרי בית השימוש, בעת החזרה הביתה מבחוץ וכל לכלוך שהוא, שטפו ידיים בסבון ומים!
https://publichealthmaps.org/calendar/2020/12/7/national-handwashing-awareness-week
יום הכורים
http://www.minersday.org/
יום עץ הכפפות- זה יום די חמוד ויותר מיועד לילדים בגיל יסודי. היום שנוסד בעקבות ספר הילדים "עץ הכפפות" (The Mitten Tree by Candace Christiansen ) המספר את סיפורה של סבתא הבוחרת לסרוג כפפות עבור ילדים דלי אמצעים לחורף, מעודדת את הילדים לדאוג למי שאין בכך שהם מחקים את הסבתא ותורמים כפפות ולפעמים גם עוד דברים עבור מי שזקוק להם.
https://www.facebook.com/HTMGO/posts/mitten-tree-daymitten-tree-day-is-today-its-a-great-holiday-for-grade-school-chi/2718858881508084/
יום המיקרוגל- יום לציון המצאת המכשיר השימושי והנהדר הזה.
פה המקום לציין קרינת המיקרוגל היא קרינה בלתי מייננת ולכן איננה מסוגלת ליינן את מולקולות ה-DNA ולגרום לסרטן (לעומת קרינת השמש, לצורך ההשוואה).
https://www.checkiday.com/b1cc744fa4026327aa9280f3d42c7e57/national-microwave-oven-day
יום עובדי בית העבוט
https://www.facebook.com/nationalpawnbrokersassociation/posts/3849487828394664
יום "לבש את נעלייך" (Put your own shoes).
לא ברור כל כך מה טיב היום הזה, אבל נראה שזה נע בין יום לעידוד לעצמאות ע"י נעילה עצמאית של נעליים בקרב הילדים ולמידת היסטוריית פריט הלבוש הזה, לבין עידוד צעידה בדרך עצמאית בחיים עבור כל אדם. כנראה שזה משתנה בין אמריקאי לאמריקאי?
http://www.gone-ta-pott.com/put_on_your_own_shoes_day.html

היום בהיסטוריה
1741 – יליזבטה פטרובנה הופכת לקיסרית רוסיה לאחר מהפכה בתמיכת הצבא. יליזבטה ראתה חשיבות רבה בפיתוח וקידום של תרבות, חינוך ומדע ברוסיה. במהלך כהונתה נוסדו האוניברסיטה הראשונה ברוסיה - אוניברסיטת מוסקבה והאקדמיה המלכותית לאומנויות. היא פרסמה צו על הקמת מערכת תיאטראות שהיו בחסות הקיסר.
1768 – יוצאת המהדורה הראשונה של אנציקלופדיה בריטניקה.
1865 – אושר התיקון ה-13 לחוקת ארצות הברית, המבטל את העבדות. ב-18 בדצמ' נכנס התיקון לתוקף. בהמשך אישררו את התיקון עוד מספר מדינות.
1877 – תומאס אלווה אדיסון מקליט ומשמיע את הקלטת הקול הראשונה – השיר "Mary Had a Little Lamb", באמצעות הפונוגרף הראשון שהמציא.
1877 – הוושינגטון פוסט יוצא לאור בפעם הראשונה.
1882 – הקמת המושבה זכרון יעקב על ידי עולי העלייה הראשונה של חובבי ציון מרומניה. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1950.
1884 – מסתיימת הקמת אנדרטת וושינגטון (Washington Monument) לזכר נשיא ארה"ב הראשון ג'ורג' וושינגטון. בראש העמוד הוצב קודקוד עשוי אלומיניום שהפקתו הייתה אז יקרה מאוד, כך שפירמידת האלומיניום שמשקלה 2.85 ק"ג הייתה המסה הגדולה ביותר של המתכת שהופקה עד אותו זמן. הקודקוד עדיין מעטר את האנדרטה ומשמש ככליא ברק.
1917 – פינלנד מכריזה על עצמאותה מהאימפריה הרוסית.
1917 – פיצוץ הליפקס גורם למותם של יותר מ-1,600 בני אדם והורס חלק מן העיר הליפקס, בנובה סקוטיה. פיצוץ זה היה הפיצוץ החזק ביותר עד פיצוץ הפצצה הגרעינית מעשה ידי אדם, והוא הפיצוץ הבלתי-מתוכנן החזק ביותר מעולם. הפיצוץ נוצר מהתנגשות שתי ספינות . הפיצוץ יצר צונאמי מלאכותי במפרץ הליפקס, אשר עקר עצים, עיקם פסי רכבת והרס בניינים וכלי שיט.
1920 – מוקמת ההסתדרות הכללית של העובדים העברים בארץ ישראל.
1921 – נציגי ממשלת בריטניה והתנועה הלאומית האירית חותמים על הסכם להקמת מדינת אירלנד החופשית על ארבע חמישיות משטח האי אירלנד.
1922 – שנה לאחר חתימת ההסכם עם בריטניה, אירלנד זוכה לעצמאות.
1928 – טבח הבננות בקולומביה – רצח אלפי עובדים בקולומביה על רקע שביתה מול חברת הפירות המאוחדת מארצות הברית, בידי כוח מהצבא הקולומביאני, שנשלח על מנת לדכא שביתה בה פתחו העובדים במחאה על תנאי העסקתם.בעקבות מברק שנשלח למשרד מזכיר המדינה האמריקאי על ידי גורמים בממשל האמריקאי ובכירים בחברת הפירות המאוחדת בו הגדירו את השביתה כבעלת אופי "קומוניסטי" ו"חתרני", איים הממשל האמריקאי בפלישה לקולומביה על ידי כוחות חיל הנחתים האמריקאי במידה והממשלה הקולומביאנית לא תפעל לשמירה על האינטרסים של חברת הפירות. מספר לא ידוע של שובתים נהרג בטבח של הצבא, בפיקודו של הגנרל קרלוס קורטס ורגאס שנשלח בהוראת נשיא קולומביה מיגל מנדס (אנ') לסיים את השביתה, אשר החלה ב-12 בנובמבר 1928.
1956 – על רקע המרד ההונגרי מתרחש משחק ה"דם במים". היה משחק כדורמים שהתקיים ב-6 בדצמבר 1956 בין נבחרת הונגריה לנבחרת ברית המועצות באולימפיאדת מלבורן ונחשב למשחק המפורסם ביותר בהיסטוריה של משחק הכדורמים.
1977 – דרום אפריקה מעניקה עצמאות כביכול לבנטוסטן של בופוטאצוואנה, אף מדינה אחרת לא מכירה בעצמאות זו. מדיניות האפרטהייד הגיעה אל סוף דרכה בשנת 1990, בעקבות עלייתו לשלטון של הרפורמיסט פרדריק וילם דה קלרק. הרפורמות של דה קלרק הביאו אל קצן גם את חזון ארצות המולדת השחורות. עם ביטול חוקי האפרטהייד ופירוק מערכת המשטר הישנה שולבו שטחי הבנטוסטנים חזרה בשטח המדינה, ולתושבים הוחזרה אזרחותם הדרום אפריקנית. התהליך הושלם עם חילופי השלטון ב-1994. בנטוסטן הפך להיות כינוי גנאי לטריטוריית חסות אתנית מלאכותית שעצמאותה היא למראית עין בלבד, או נעדרת בסיס איתן ורצף טריטוריאלי.
1978 – חוקת ספרד מאושרת במשאל עם, ובכך תהליך המעבר של ספרד לדמוקרטיה מגיע לשיאו.
1989 – מתבצע הטבח באקול פוליטכניק במונטריאול, בו היורה האנטי-פמיניסט מארק לאפין רצח 14 נשים; קנדה הכריזה על יום זה כיום זיכרון שנתי, "היום הלאומי לזיכרון ופעולה ביחס לאלימות נגד נשים".
1998 – הוגו צ'אווס זוכה בבחירות לנשיאות בוונצואלה. כיהן כנשיא ונצואלה במשך 14 שנה - משנת 1999 ועד למותו בשנת 2013. צ'אווס תמך ב"בוליבריזם" (או "המשימות הבוליבריות"), אידאולוגיה שביסס על דמותו ופועלו של סימון בוליבר, והתמקד ביישום רפורמות סוציאליסטיות שהיוו לתפישתו "סוציאליזם נוסח המאה ה-21". צ'אווס תיאר את מדיניותו כאנטי-אימפריאליסטית, היה מבקר נלהב של הקפיטליזם והנאו-ליברליזם והיה מתנגד בולט למדיניות החוץ של ארצות הברית וניסיונות השפעתה על מדינות אמריקה הלטינית. צ'אווס התחבר עם השלטון הקומוניסטי של פידל וראול קסטרו בקובה, הממשל הסוציאליסטי של אוו מוראלס בבוליביה, רפאל קוריאה באקוודור ודניאל אורטגה בניקרגואה. צ'אווס תמך בשיתוף פעולה נרחב בין מדינות האיים הקאריביים ואמריקה הלטינית ופעל להקמת איחוד אומות דרום אמריקה, הברית הבוליברית של האמריקות, בנק הדרום ורשת הטלוויזיה האזורית TeleSur.
צ'אווס הביע את התנגדותו למדיניות ישראל ביחס לפלסטינים במספר רב של נאומים והתבטאויות. צ'אווס הכיר בחמאס כנציגו הנבחר של העם הפלסטיני, אחרי שהוא זכה ברוב בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטיניות, והזמין את ראשיו לביקור בארצו. במהלך מבצע עופרת יצוקה, בינואר 2009, הגדיר צ'אווס את הפעולה כ"רצח עם" וכ"שואה" וגירש מארצו את כל סגל שגרירות ישראל.
2006 – רצח תאיר ראדה. רצח של נערה בת 13 ו-11 חודשים, שהתרחש ב-6 בדצמבר 2006, בתא שירותים, במבנה חטיבת הביניים של בית הספר התיכון "נופי גולן" שבקצרין. ב-14 בספטמבר 2010, הרשיע בית המשפט המחוזי בנצרת ברצח את רומן זדורוב, אזרח אוקראיני, בן 29 ששהה בישראל באשרת תייר, שעבד כרצף בבית הספר שבו למדה הנרצחת, ודן אותו למאסר עולם. זדורוב ערער על הרשעתו ובית המשפט העליון הורה לבית המשפט המחוזי לעיין בראיות חדשות ולשקול. זדורוב הורשע שוב, ובערעור נוסף אישר בית המשפט העליון את פסק הדין ברוב קולות. על החלטה זאת הגיש זדורוב בקשה לדיון נוסף, אך בקשתו נדחתה.
הפרשה זכתה להד ציבורי נרחב וכיסוי תקשורתי חריג בהיקפו שנמשך שנים ארוכות לאחר הרצח. מספר סרטים וסדרה נעשו על הפרשה. בין הסיבות להתעניינות הנמשכת חשיפה ופרסום לציבור של חומר ראיות חדש על ידי פרקליטי זדורוב ואחרים, שמוכיח לדעתם את חפותו. ביוני 2020 הגיש זדורוב ערעור נוסף.
2010 – מכבי האש מכבים את השרפה בכרמל.השרפה בכרמל בשנת 2010 (המכונה גם "אסון הכרמל") הייתה שרפת יער נרחבת, שהתרחשה בחנוכה ה'תשע"א, מ-2 עד 6 בדצמבר 2010 באזור הכרמל שבמדינת ישראל. בשרפה נספו 44 בני אדם, כ-17,000 איש פונו מבתיהם, וקרוב ל-25 קמ"ר (25,000 דונם) ובהם כמה מיליוני עצים עלו באש.
2017 – נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נואם את נאום ירושלים בו הכיר בירושלים כבירת ישראל.


חדשות בוקר

קורונה:
986 נדבקים חדשים אובחנו בשבת, אחוז החיוביים עלה ל-3.9%
https://www.ynet.co.il/Ext/Comp/CdaNewsFlash/0,2297,L-5855526_184,00.html

סגן שר הבריאות יואב קיש אמר בראיון בגלי צה"ל כי הוא מתנגד לפתיחת הקניונים.
"אנחנו בתחילת התפרצות מחודשת של המגיפה והנתונים מעידים על כך. לא ניתן לפתוח את הקניונים", אמר קיש.
https://www.inn.co.il/News/Flash.aspx/778207

מנכ"ל משרד הבריאות: "לא נביא המלצה לסגר מלא בחג"
https://www.maariv.co.il/breaking-news/Article-806646

מסגרת משדר "InnoTech 2020", שערכה חברת iHLS ושישודר השבוע באתר החברה, סיפר ראש מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון, ד"ר דני גולד (אבי כיפת הברזל), כי בימים אלה נערכים ניסויים לביצוע בדיקות הקורונה ההמוניות מתוצרת כחול לבן, בהיקפים שיגיעו למספרים גבוהים - בין 100 ל־200 אלף ביום. הבדיקות יבוצעו בנשיפה, בדומה לבדיקת ה"ינשוף", והתוצאות יתקבלו בפרק זמן של בין 30 שניות לדקות ספורות.
https://www.israelhayom.co.il/article/826793

בשלישי בריטניה מתחילה לחסן את האוכלוסייה, בחמישי דיון דרמטי בארה"ב בשאלה אם לתת לפייזר אור ירוק לחיסון ואצלנו - שדרוג ההסכם עם מודרנה
https://www.mako.co.il/news-lifestyle/2020_q4/Article-295083ca6c43671026.htm?Partner=rss

מסתמן: הראשונים לקבל את החיסונים לקורונה בישראל - בני 60 ומעלה
https://www.israelhayom.co.il/article/826803

סקר: 61% מהישראלים יסכימו להתחסן. ממחקר על מידת המוכנות להתחסן נגד קורונה עלה כי 18% יסרבו ו-21% עדיין מתלבטים • לדברי עורכי הסקר, "רבים חוששים מכיוון שמדובר בחיסון חדש".
https://www.israelhayom.co.il/article/826801

חשש: החורף בירושלים לא יאפשר ללמוד. על רקע המלצת מרכז המידע והידע הלאומי לקיים לימודים בכיתות עם חלונות פתוחים, ארגון ההורים בבירה הביע דאגה לנוכח הקור העז.
https://www.israelhayom.co.il/article/826807

בינלאומי:
איראן ממשיכה לשלוח מכליות דלק למדורו. התגרות בסנקציות של ארצות הברית: על פי אתר "בלומברג", כלי שיט של הרפובליקה האיסלאמית יעבירו משלוח דלק לוונצואלה.
https://www.israelhayom.co.il/article/826841

סגניתו לשעבר של נשיא איראן חסן רוחאני, שאהינדוכט מולברדי, נשלחה למאסר לאחר שהואשמה במסירת מידע מסווג לגורמים זרים.
https://www.inn.co.il/News/Flash.aspx/778196

שלושה פעילי זכויות אדם במצרים ששהו במאסר במשך שבועות שוחררו לאחרונה בעקבות לחץ בינלאומי.
https://www.israelhayom.co.il/article/826855

האדמירל ג'יהאט יאייג'י, מקורבו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, יפרסם מחר הצעה ראשונה מסוגה להסדרת הגבול הכלכלי הימי בין טורקיה לישראל. כך מדווח העיתון "ישראל היום".
https://www.inn.co.il/News/Flash.aspx/778197

תלמידת תיכון בת 15 - מדענית צעירה שהשתמשה באינטליגנציה מלאכותית ויצרה אפליקציות להתמודדות עם זיהום מים, בריונות רשת, התמכרות לאופיואידים ובעיות חברתיות נוספות - היא הראשונה לזכות בתואר "ילדת השנה" של מגזין טיים.
https://www.haaretz.co.il/news/world/america/.premium-1.9350769

גבר הצליח לקנות PS5 תוך שהוא מוליך שולל את אשתו, שהכריחה אותו למכור כשגילתה במה מדובר
https://rotter.net/forum/scoops1/670327.shtml

סין תוקפת את כוונת אוסטרליה לפתח טילי שיוט היפרסוניים
https://rotter.net/forum/scoops1/670344.shtml

עור מלאכותי יאפשר לחיילים להפוך לבלתי נראים בשדה הקרב
https://rotter.net/forum/scoops1/670363.shtml

תימן: חולית טרור שנתפסה חושפת את מעורבותם העמוקה של משה''מ בתימן
https://rotter.net/forum/scoops1/670366.shtml

הבחירות בארה"ב:
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיים הלילה עצרת במדינת ג'ורג'יה.
"קיבלנו יותר מ-74 מיליון והם מנסים לשכנע אותנו שהפסדנו. לא הפסדנו! לא הפסדנו. אתם תראו", אמר טראמפ בעצרת.
https://www.inn.co.il/News/Flash.aspx/778186

לאומי:
לאחר חודשים ארוכים מול הזום מאות אלפי תלמידי כיתות ז'-ט' בערים צהובות וירוקות חוזרים היום ללימודים • עם זאת, החזרה מוגבלת למדי - ותלמידי חטיבות הביניים יגיעו לבית הספר רק יום או יומיים בשבוע, השאר יועבר בזום • הגבלות משרד הבריאות הובילו לכך שהמנהלים לא מצליחים להרכיב מערכת שעות • בשל חוסר התיאום במתווה, יעלו המנהלים להפגין מול הכנסת: "פשוט ניתוק".
https://www.mako.co.il/news-education/2020_q4/Article-203b2da01f53671026.htm?Partner=rss

העשירון העליון כובש את יחידת 8200
https://rotter.net/forum/scoops1/670349.shtml

הטרור השקט: 4 פצועים ולמעלה מ-20 אירועי טרור ב-7 ימים בלבד
https://rotter.net/forum/scoops1/670358.shtml

האזהרה של צה''ל: במערכה הבאה אשקלון תהיה יעד מרכזי של חמאס
https://rotter.net/forum/scoops1/670367.shtml

הצעת חוק: להפוך את מדינת ישראל לאזור סחר חופשי
https://www.israelhayom.co.il/article/826849

המהלך שיעצור ייבוא אישי של מכוניות לישראל
https://rotter.net/forum/scoops1/670336.shtml

''הייצוא הישראלי לאיחוד האמירויות - מיליארד שקל בשנה הבאה''
https://rotter.net/forum/scoops1/670372.shtml

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל התייחס בראיון ברשת ב' לירידה הצפויה במחיר החשמל בשנת 2021. "בשבוע שעבר השלמנו מכירה של תחנת רמת חובב במחיר 4.25 מיליארד שקלים. הצ'ק הזה רובו ככולו חוזר לצרכנים ומוריד את התעריף. חברת החשמל היא כבר לא מונופול בייצור החשמל במדינת ישראל".
https://www.inn.co.il/News/Flash.aspx/778198

הגירעון ממשיך לעלות: עמד בנובמבר על 11.1% | הגירעון ב-12 החודשים האחרונים עומד על 151.3 מיליארד שקל
https://rotter.net/forum/scoops1/670374.shtml

הפריצה לשירביט: הערכה - פרטי לקוחות ימשיכו להתפרסם
ב-09:00 בבוקר יסתיים האולטימטום האחרון לתשלום הכופר • בחברה כבר הודיעו שלא ישלמו אותו ולכן מעריכים שההדלפות יימשכו • כדי להימנע מגניבת זהויות ברשת, על אותם לקוחות שפרטיהם מודלפים להנפיק תעודות חדשות • מערך הסייבר הזהיר: ארגונים נוספים עלולים להיות מותקפים לנוכח ההצלחה התקשורתית של הפריצה הנוכחית • מסמך נוסף שדלף מחזק את ההערכות כי התוקפים ישראלים.
https://www.mako.co.il/news-israel/2020_q4/Article-cf1a4ee3aa53671026.htm?Partner=rss

בצעד חסר תקדים, כעשרה רופאים פסיכיאטרים בכירים, כולם מנהלי בתי חולים פסיכיאטריים ומנהלי מחלקות, פנו לוועדת סל התרופות, לאחר שזו דירגה בעדיפות נמוכה לסל התרופות הקרוב טכנולוגיה חדשנית של השתלת קוצב מיוחד בצוואר.
הטיפול הזה מסייע לדיכאון קשה ועמיד בקרב חולים בעזרת העברת אותות חשמליים למוח.  הטיפול נועד לחולים בדיכאון שכבר אי אפשר לטפל בהם בכל התרופות הקיימות, לרבות טיפול בנזעי חשמל. חלקם כבר לאחר ניסיונות התאבדות רבים, ולדברי הרופאים, עבור חולים אלה מדובר בטיפול מציל חיים.
https://www.israelhayom.co.il/article/826815

שוב בדרך לקלפי: הבחירות הרביעיות יעלו 3 מיליארד שקל
https://rotter.net/forum/scoops1/670348.shtml

כחול לבן ממשיכים לחכות למשיח מבחינת התקציב.
יש עתיד מצידה ממשיכה להילחם על המרכז עם כחול לבן, ונראה שמקווים שיעלון בוגי ישאר איתם.
ימינה לא מראים סימנים לשיתוף פעולה עם יש עתיד.
יו״ר סיעת יהדות התורה ח״כ יצחק פינדרוס לזיגמן ב׳קול ברמה׳ - אנחנו אומרים באופן ברור: אין מציאות שיהיה פתרון לנושא התקציב וימנעו הבחירות ללא שיהיה פתרון גם לחוק הגיוס וחוק הגיור.- האם זו הסיבה האמיתית לכך שלא מצליחים להעביר תקציב, או שעוד תירוץ בשביל ללכת לבחירות?
יעקב אשר יו"ר ועדת חוקה ברשת ב': "אם יהיו בחירות יהדות התורה תישאר בשותפות עם גוש הימין, אין אלטרנטיבה אחרת".
עקיבא נוביק מדווח: ועדת הבחירות המרכזית ביקשה מהשלטון המקומי למפות בכל עיר את מבני הציבור הפנויים שאפשר להציב בהם קלפי, כהיערכות לקראת בחירות עם המון מוקדי הצבעה.
אהוד אולמרט מתראיין בערוץ הכנסת ונותן את פרשנויותיו הפוליטיות... (לא חושבת שראוי לתת בכלל במה לאיש).
מיכאל שמש: מבוכה לגנץ בממשלה: נתניהו קיים טקס מיוחד עם השגריר האמריקאי לציון שלוש שנים לירושלים בירת ישראל - גנץ לא עודכן והופתע כשהיה צריך לדבר בנושא. בסביבת נתניהו מסבירים: הנושא עודכן ביום שישי והיה בראש סדר היום. גנץ הוא זה שלא נערך וביקש דקות לפני ישיבת הממשלה את זכות הדיבור בנושא. (זה כמו שעושים פרוייקט קבוצתי בכיתה ופתאום מודיעים לך שאתה זה שמציג).
ובינתיים בחזית הבינלאומי, אריאל כהנא מדווח: שלום עם סעודיה? נציג סעודיה לוועידת מנאמה, הנסיך תורכי אל-פייסל, לשעבר השגריר בארה"ב, בהתקפה בוטה וחריפה על ישראל. מכנה את ישראל כוח תוקפני שכבש את פלסטין, מחזיק באדמות ערביות ומחזיק ב-200 פצצות גרעין וכד'... שר החוץ אשכנזי שהחל לדבר עכשיו אומר כי דבריו "לא משקפים את האווירה החדשה במזרח התיכון".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה